Stlačený zemní plyn pro dopravu – Vývoj v ČR k březnu 2011
Tisková zpráva České plynárenské unie (ČPU)
Praha 9. března 2011 – Počty vozů s pohonem na CNG a počty plnicích stanic CNG v České republice rychle rostou. Jízda na plyn je totiž cenově výhodná. V ČR jezdí v současné době už 2700 vozů na CNG, mají k dispozici celkem 47 CNG plnicích stanic, z toho je 33 veřejných. Dále je mezi uživateli již téměř 100 domácích plniček, jejich počet rychle stoupá.
Domácí plnička CNG využívá domácího přívodu zemního plynu, který pak speciálně vyvinutý kompresor, umístěný na zahradě nebo v garáži, tlakuje ventilem do nádrže automobilu. Motor Jikov, který již zahájil jejich sériovou výrobu, je tak po italských značkách plniček Fuelmaker a Coltri (které se k nám dříve dovážely) dalším evropským výrobcem.
První část zprávy o stavu prodeje CNG pro dopravu najdete v článku Stlačený zemní plyn pro dopravu – Obecný vývoj k březnu 2011.
Autobusy na CNG
Města, která se příkladně řídí usnesením vlády o podpoře CNG, a mají nejvíce autobusů pro městskou a příměstskou dopravu, jsou Prostějov, Havířov, Ústecký kraj, Karlovy Vary,Česká Lípa, Liberec, Tábor atd. CNG autobusem se ale dostanete i třeba na šumavské Černé jezero.
Ekonomika provozu CNG autobusů – data z provozu od dopravních podniků
ukazatele |
těžký městský provoz MHD |
lehčí linkový provoz |
navýšení pořizovací ceny |
800.000 |
800.000 |
průměrná spotř. nafty (l/100 km) |
45 |
34 |
průměrná spotřeba CNG (m3/100 km) |
54 |
40,8 |
roční projezd (km) |
60.000 |
60.000 |
vedlejší náklady CNG busu (Kč/rok) |
15.000 |
15.000 |
prům. VO cena nafty bez DPH (Kč/l) |
22 |
22 |
prům. cena CNG bez DPH (Kč/m3) |
13,3 |
13,3 |
roční náklady naftového busu (Kč/rok) |
594.000 |
448.800 |
roční náklady CNG busu (Kč/rok) |
430.920 |
325.584 |
celkové roční náklady CNG busu (Kč/rok) |
445.920 |
340.584 |
úspora 1 CNG busu za rok (Kč/rok) |
148.080 |
108.216 |
náklady na 1 km naftový bus (Kč/km) |
9,9 |
7,48 |
náklady na 1 km CNG bus (Kč/km) |
7,43 |
5,67 |
úspora CNG busu (Kč/km) |
2,47 |
1,81 |
dotace od plyn. společností (Kč/bus) |
200.000 |
200.000 |
úspora CNG busu za 12 let (Kč) |
1.976.960 |
1.498.592 |
Tuzemské plynárenské společnosti podpořily následující počet autobusů na CNG:
RWE |
179 |
E.ON |
22 |
PP |
1 |
celkem |
202 |
Už teď v Česku viditelně klesá spotřeba pohonných hmot klasického typu. Benzinu se loni prodalo o téměř deset procent méně, 2,4 miliardy litrů, a nafty o šest procent, zhruba 4,5 miliardy litrů. Jen spotřeba CNG stoupá. V roce 2010 představovala 10,058 milionů metrů krychlových plynu.
Navýšení jeho spotřeby u nás o téměř 2 miliony metrů krychlových znamenalo 24,2 procentní meziroční nárůst. V předešlém roce 2009 činil celkový prodej v ČR 8,1 milionu metrů krychlových plynu, což ve srovnání s rokem 2008 představovalo nárůst téměř 20 procent.
Prodej CNG pro dopravu v České republice během let 2004–2010
Podle studie Asociace petrolejářského průmyslu ČR vzroste z loňských 10 milionů m3 spotřebovaného CNG v Česku tento objem v roce 2030 na 1,8 miliardy m3. Pořád ještě jde ve srovnání s objemem prodaných ropných pohonných hmot zhruba o čtvrtinu, ale žádné jiné alternativní palivo podle studie nečeká takový růst. Podle náměstka Iva Tomana z Ministerstvo dopravy se očekává masivní nárůst množství prodaného CNG až na úroveň 800 milionů kubických metrů do roku 2020, což souvisí s plánem Evropské komise do tohoto roku snížit závislost na ropě o pětinu.
Prodej CNG pro dopravu v České republice během roku 2010 (v procentech)
Prodej CNG pro dopravu v České republice během roku 2010 (v m3)
CNG vozidla
Automobil s motorem na CNG je dnes stejně drahý jako s naftovým motorem, ve srovnání s benzinovým vyjde asi o 4050 tisíc dráž – tato investice se už při najetí 40 tisíc kilometrů (v ČR průměrně za 23 roky) rychle navrátí. Sériovou výrobu dnes nabízí téměř všechny automobilky, parametry vozů jsou na nejvyšší úrovni. Existuje dokonce MercedesBenz SL 600 5,5l přestavěný na zemní plyn, který má výkon 811 koní a přes 1350 Nm točivého momentu.
Před několika dny v březnu na Ženevském autosalonu byl ovšem představen MercedesBenz E 200 NGT Blue Efficiency na CNG, který má i benzinovou nádrž, a výkon 163 koní. Brzy bude na trhu u všech dealerů v Evropě. Auta jako VW Passat Ecofuel (CNG) mají dojezdovou vzdálenost 940 km a tím se může chlubit jen málokteré vozidlo na standardní paliva. Světový rychlostní rekord ve voze poháněném stlačeným zemním plynem drží Audi A4 se svými 522kW (700 koní), který dokázal jet rychlostí 364,6km/h.
Spotřeba CNG pro dopravu v České republice během let 2005–2010
Další vývoj v tuzemské spotřebě CNG
Snížení negativního dopadu dopravy na životní prostředí je jedním z hlavních cílů, které si ve strategii rozvoje do roku 2025 stanovilo i Ministerstvo dopravy. „Prioritou je CNG a elektromobilita,“ prohlásil Ivo Toman, náměstek ministra dopravy na CNG konferenci v únoru 2011.
Pokud Evropská unie dodrží svůj závazek a zvýší do roku 2020 energetickou účinnost o 20 procent, měly by emise skleníkových plynů klesnout až o 25 procent. Vyplývá to z dlouho očekávaného dokumentu, v němž Evropská komise nastiňuje svou vizi přechodu k nízkouhlíkové ekonomice do roku 2050. Zrovna dnes, 9. března, by měla Evropská komise oficiálně představit Cestovní mapu pro nízkouhlíkovou ekonomiku.
První část zprávy o stavu prodeje CNG pro dopravu najdete v článku Stlačený zemní plyn pro dopravu – Obecný vývoj k březnu 2011.
|