Závady spojené s provozem motorů na plynový pohon
Auta s pohonem na plyn CNG nebo LPG nejsou o nic náchylnější na závady, než ostatní vozy s pohonem na benzin, naftu či jiné pohonné hmoty. Každý druh pohonu však přináší specifickká řešení. Níže se proto seznámíme s nejčastějšími závadami plynových motorů a především s jejich rychlým a elegatním řešením. Povíte si také, jak lze předem předcházet závadám i mnoha jiným problémům.
Nadměrné opotřebení ventilových sedel
Je samozřejmé, že jakýkoli motor s kterýkoli pohonem má určitá slabá místa. Pokud si jich je řidič vědom a snaží se jim přizpůsobit provoz vozidla a péči o motor, může velice výrazně snížit většinu existujících rizik. Všeobecně známou achillovou patou motorů s pohonem na plyn LPG i CNG je nadměrné opotřebení ventilových sedel. K opotřebení ventilů dochází důsledkem chybějících maziv v palivu.
Stručně řečeno: Dříve prodávaný benzin s vysokým obsahem olova účinně promazával pohyblivé styčné kovové části motoru (olovo má výraznou promazávací schopnost). V současnosti prodávaný bezolovnatý benzin však (stejně jako LPG a CNG paliva) tuto vlastnost postrádá. Jak tedy předcházet nadměrnému opotřebení ventilů a ventilových sedel?
Ilustrační foto: abcTuristiky.cz
V dobách, kdy na trhu nebyla žádná příměsná aditiva, doporučovaly motoristické časopisy a televizní pořady dvě nouzová řešení:
- Průběžně v automobilu střídat pohon na benzin a LPG (doporučovalo se například jezdit cca 1/3 vzdálenosti na benzin a 2/3 na plyn)
- Průběžně vyměňovat ventilová vedení a ventilová sedla.
Zatímco první řešení můžeme označit za krkolomné, ale v jisté míře funkční lidové moudro, druhé řešení dnes snad ani nelze brát vážně. Každá výměna ventilového vedení a ventilových sedel je pochopitelně nesmírně náročná a nerentabilní. Efektivnější a rozhodně i důstojnější formou ochrany je použití vhodného motorového aditiva Flashlube. Pravidelné používání aditiva je navíc přínosné z vícero důvodů.
Jak tedy efektivně předcházet nadměrnému opotřebení ventilových sedel? K tomuto účelu slouží aditivní mazivo Flashlube Valve Saver Fluid, které v motoru funguje vysloveně jako náhražka olova. Je určeno jak pro benzinové motory, tak pro motory s pohonem LPG / CNG. V současnosti prodávaný benzin potřebuje doplnit mazivové prvky z důvodů nízkého poměru olova. LPG ani CNG olovo samozřejmě neobsahují vůbec. Používáním aditivního maziva Flashlube Valve Saver Fluid minimalizujete opotřebovávání ventilových sedel svého vozidla, prodlužujete životnost svého motoru a výrazně snižujete náklady údržbu a provoz auta.
Aplikace aditivního maziva Flashlube do nádrže je snadná. Před tankováním do nádrže prostě nalijete požadovaný objem aditiva. Můžete si také nainstalovat jednoduchý dávkovač aditiv, kterým celému řešení dáte určitý systém. Dávkování aditiva vám pak nezabere téměř žádnou práci a ušetří vám čas.
Zanesený plynový filtr
Zvláště u starších vozidel šlo o jednu z hlavních závad benzinových motorů přestavěných na pohon s LPG. Motor se choval, jakoby docházel plyn, až jednoho dne zhasl úplně. Častou příčinou závady byly mechanické nečistoty z tehdejšího nekvalitního paliva.
Ilustrační foto: abcTuristiky.cz
Problém však způsobovaly i kyselé sloučeniny vytvářející korozi, nebo dieny, polymerující a vytvářející pryskyřici, která plynový systém pochopitelně zanášela.
Jaká byla a jsou řešení?
- Nakupovat palivo u ověřených zdrojů. Čerpat ten nejlevnější plyn není výhodné z hlediska spotřeby ani z hlediska životnosti plynového zařízení. Nejlevnější většinou neznamená kvalitní.
- Používat osvědčená aditiva Flashlube.
|