Tankování ropného plynu LPG
Na rozdíl od CNG je čerpacích stanic na ropný plyn LPG v České republice i v Evropě dostatek. Tvoří širokou síť, takže jízda přes kontinent s vozidlem LPG není v tomto ohledu žádnou překážkou. Je naopak velice úsporná, zvláště, používáte-li společně s pohonným plynem i kvalitní aditivní maziva pro plynový pohon.
Při plnění zásobníkové nádrže palivem LPG je třeba dodržovat několik základních bezpečnostních a praktických pravidel:
- Při plnění nádrže plynem vypněte zapalování i nezávislé topení.
- Během plnění samozřejmě nelze v okolí vozidla ni čerpací stanice manipulovat s otevřeným ohněm. Krátit čas si nesmíte ani kouřením.
- Tankovat lze pouze u schválených čerpacích stanic. Na to nezapomínejte zvláště při cestách do exotických zemí, kde vám tu a tam budou za nízkou cenu nabízet pochybný propan butan přímo z bomby na vaření.
- Připojovat a odpojovat plnicí přípojku LPG smí pouze obsluha čerpací stanice. Výjimkou jsou opět některé země, kde je z různých důvodu zavedena samoobsluha. V takovém případě buďte dvojnásob opatrní, protože nejste v samoobslužném tankování sběhlí. – Tlačítko na tankovací pistoli musíte zmáčknout a držet zmáčknuté po celou dobu tankování LPG. Jinak žádné LPG do nádrže nenatankujete.
Pokud budete při cestě mimo území České republiky tankovat LPG v některé zahraniční zemi, mějte na mysli některá místní specifika. Kromě výše uvedeného samoobslužného tankování LPG nebuďte překvapeni, že se na území Evropy používají tři různé druhy plnicích koncovek.
Ilustrační foto: abcTuristiky.cz
Na Slovensku a v některých státech směrem k jihu Evropy (Maďarsko, Rumunsko, Itálii) používají stejná plnicí hrdla jako my. Bez problémů byste se mohli obejít i v Bavorsku a Sasku, někdy také v Rakousku. V zemích směrem a západ Evropy však obecně vzato počítejte s tím, že budete k natankování LPG potřebovat redukci. Plnicí hrdla, s nimiž se zde setkáte, jsou označována jako holandská, případně belgická hrdla.
Ačkoli se dá redukce pro tankování LPG pořídit i v zahraničí, je prozíravé si ji zakoupit ještě na území České republiky. – Cena redukce LPG se pohybuje v řádu několika stokorun. Pokud v zahraničí redukci neseženete a navíc narazíte na neochotného čerpadláře, žádné LPG nenatankujete. Tankovací pistole vám totiž do plynové nádrže vašeho vozu prostě nebude pasovat.
V sousedním Německu se při tankování setkáte s označením Flüssiggas, v Itálii se pro tutéž směs používá označení GPL (zkratka z italského označení Gas di petrolio liquefatto). Vždy se však jedná o směs propanu a butanu. Ve většině jiných zemí se však téměř výhradně používá anglická zkratka LPG. V západní Evropě dokonce natankujete kvalitnější LPG, než v Česku.
Kde na zemí České republiky a v jejím okolí tankovat LPG
Pro aktuální informace o možnostech čerpání LPG můžete využít hned několik průběžně aktualizovaných map a seznamů, které spracují jednotliví distributoři:
›› Mapa plnicích stanic LPG v ČR
›› Čerpačky LPG v ČR
Základní přehled o možnostech tankování LPG v zemích Evropské unie najdete například v odkazech uvedených na webu dovozce aditiva Flashlube.
Informace k bezpečnému pohybu na plnicí stanici LPG si přečtěte v článku Parkování a garážování vozidel s pohonem na LPG / CNG.
Další související informace najdete také v článku Specifika plynového pohonu.
Důležitá přísada pro motory s pohonem na LPG, CNG a bioplyn/biometan
Důsledkem absence olova v motorech s pohonem na LPG, CNG i bioplyn vzniká při jízdě na tento druh pohonných hmot specifická potřeba péče o motor automobilu. Flashlube Valve Saver Fluid je aditivní mazivo (náhražka olova) vyrobené na základě vědeckého výzkumu tak, aby minimalizovalo opotřebení ventilových sedel u vozidel s pohonem na ropný či zemní metanový plyn.
Vysoká účinnost značkového LPG/CNG aditiva Flashlube Valve Saver Fluid zajišťuje spolehlivou ochranu pro ventily vašeho automobilu. Flashlube Valve Saver Fluid je v zásadě náhrada za benzinové olovo, nutná k promazávání zážehových částí motoru. Používání kvalitního aditiva je kromě toho důležitým prvkem v souboru finančních úspor, kterých při využívání auta na plyn docilujete.
Používání aditiva do LPG a CNG zlepšuje výkon vašeho motoru a snižuje jeho opotřebení. S kvalitními aditivy tak ujedete více kilometrů za méně peněz. Tím šetříte své finanční výdaje za provoz vozidla. Aditivací pohonných hmot zároveň snižujete riziko poškození motoru. Takže současně šetříte i vysoké výdaje za budoucí opravy, kterým aktivně předcházíte. Pár korun, které utratíte za balíček aditiva, je ve srovnání s cenou za opravu poškozeného bloku motoru samozřejmě maličkostí!
Aditivum Flashlube Valve Saver Fluid bylo oceněno řadou odborný cen i spotřebitelských testů. Jako vůbec jediná aditiva do CNG a LPG mají aditiva Flashlube nejen certifikaci laboratorních měření, ale i reálný silniční test. – Konkrétně z uznávané německé zkušebny HTW Sársko a rovněž z prestižní TÜV NORD Mobilität. Naměřené výsledky z obou odborných zkušeben prokazatelně dokládají účinnost aditiva Flashlube Valve Saver Fluid.
Pro další informace o CNG/LPG aditivu Flashlube Valve Saver Fluid si přečtěte produktový list. Ke snadnému nákupu využijte e-shop autorizovaného dovozce Flashlube.
|