|
Historie vozidel poháněných plynem
Neinformovanému spotřebiteli, který je od dětství uvyklý pouze na vozidla poháněná benzinem nebo naftou, může někdy jízda na plyn připadat jako čiré podivínství. I přes velký rozmach automobilů poháněných zkapalněným ropným plynem LPG nebo stlačeným zemním plynem CNG převažují na silnicích stále vozy benzinové a dieselové. Jízda na plyn byl tak mohla nechtěně vypadat jako zájmový, marketingový nebo módní výstřelek. V této rubrice, věnované historii vozidel s pohonem na plyn, bychom vás rádi alespoň krátkou a populární formou seznámili s tím, že jízda na plyn má za sebou více než stoletý a velice zajímavý vývoj. Jízda na plyn je historicky dokonce starší, než jízda na benzin.
Pokud pro vás bude následující exkurze do nedávné historie zajímavým výletem, díky němuž z vás opadá strach z vozidel poháněných plynem, budeme samozřejmě rádi. Pokud hledáte vhodnou moderní alternativu k benzinu či naftě, zvolte jízdu na LPG či CNG. Pouze u LPG a CNG máte jistotu, že šetříte přírodu i máte pod kontrolou své výdaje – zvláště když současně používáte osvědčená motorová aditiva.
Přehled článků v rubrice věnované historii pohonu na plynem
Jízda na různé plynové směsi je samozřejmě spojena už s počátky automobilismu. To byl čas vynálezců a objevitelů. V letech mezi první a druhou světovou válkou, kdy hospodářské těžkosti vyvolávaly společenskou poptávku po alternativních, dostupnějších a cenově přijatelnějších palivech, přišel čas inovátorů, marketérů a spotřebitelů.
Kromě benzinu se v různé míře pro pohon motorových strojů a vozidel používal petrolej, petrolejový olej, líh nebo lihobenzinová směs. Motorová nafta byla pro masovější použití drahá. Velkému zájmu se už v meziválečném spotřebitelském světě těšily různá plynová paliva, dnes už většinou pozapomenutá. – Svítiplyn, dřevoplyn, methan, … Oproti benzinu byly levnější a dostupné, byť ne tak výkonné.
Srovnávací tabulka z počátku čtyřicátých let ukazuje rámcové srovnání hlavních alternativních paliv té doby:
|
Lihobenzinová směs |
Plyn Leunagas (propan butan) |
Svítiplyn |
Dřevoplyn (z bukového dřeva) |
Výhřevnost |
10.000 kal/kg |
11.000 kal/kg |
3.600 kal/m3 |
1.300 kal/m3 |
Váha lahví nebo generátoru |
26 kg |
41 kg |
64 kg |
1.000 kg |
Obsah lahví nebo generátoru |
150 l |
34 kg |
11 m3 |
140 kg |
Spotřeba na 100 km |
50 l |
30 kg |
99 m3 |
200 kg |
Váha paliva s lahvemi/generátorem |
290 km |
214 kg |
1.929 kg |
1.000 + 600 kg |
Akční rádius jedné náplně na 300 km jízdy |
137 kg |
333 km |
43 km |
70 km |
Cena byla pro spotřebitele samozřejmě nejdůležitější. Rostoucí cena benzinu či lihobenzinové směsi byla pro většinu motoristů hlavní, ne-li jedinou motivací pro hledání alternativního paliva. V období krize byl z hlediska národních hospodářství akcentován také obecný zájem propagovat snadno dostupná paliva. Během války se požadavek soběstačnosti a nezávislosti na zahraničním importu stal pro mnoho zemí nezbytností. Za druhé světové války byl nedostatek fosilních paliv v některých zemích příčinou úředních nařízení, podle kterých bylo využívání alternativních paliv pro civilní dopravu povinností. – „V mimořádných poměrech se pak zájem proměnil ve skutečnou potřebu,“ pojmenovaly tuto situaci velice trefně Národní listy roku 1940.
V letech poválečných začala být opět dostupná tekutá fosilní paliva – benzin a nafta. Plyn na čas ustoupil do pozadí. V sedmdesátých letech se o něj však někteří začali opět zajímat. Důvodem byla složitá mezinárodně politická situace a riziko ropné krize. V pozdějších letech důvodů přibývalo. Ačkoli i dnes a i v budoucnosti bude hlavním zájme spotřebitelů okamžitá úspora výdajů za palivo, roste rovněž společenská odpovědnost mnoha motoristů. Celosvětově chřadnoucí příroda a různé negativní prognózy vedou nemalou část obyvatelstva k tomu, že přehodnocují svůj životní styl. Snaží se šetřit nejen ve vlastní peněženku, ale i přírodu.
Moderní motorová vozidla, která využívají palivo na plyn – LPG nebo CNG – navazují na dlouhou a zajímavé zkušenosti minulých generací. Z níž těží to nejlepší pro současnost. Pokud se rozhodnete využívat nové nebo přestavěné vozidlo s pohonem na LPG či CNG, získáte dnes praxí ověřenou jistotu, že ušetříte na provozních nákladech a budete zároveň i vstřícní vůči přírodě. – V obou případech to platí dvojnásob, pokud budete zároveň používat kvalitní motorová aditiva.
Zajímá vás historie? Přečtěte si také článek Historie Flashlube, který popisuje vznik a vývoj jednoho z nejpopulárnějších motorových aditiv pro LPG a CNG.
|