Základní informace o LPG a o jízdě na zkapalněný ropný plyn
LPG (ang. Liquefied Petroleum Gas) je zkapalněný ropný plyn. V sousedním Německu se při tankování setkáte s označením Flüssiggas, v Itálii se pro tutéž směs používá označení GPL (zkratka z italského označení Gas di petrolio liquefatto). Vždy se však jedná o směs, kterou tvoří dva plyny: propan a butan. Ve většině jiných zemí se však téměř výhradně používá anglická zkratka LPG.
Jako palivo do spalovacích spotřebičů se ropný plyn masově používá už několik desetiletí. Právě pod dřívějším označením propan butan zná zkapalněný ropný plyn střední a starší generace. V druhé polovině 20. století byl propan butan široce využíván jako topný plyn na vaření v domácnostech. Ve formě přenosné propan-butanové bomby (s označením P-B) byl také nezbytným vybavením autokempingového vybavení sedmdesátých a osmdesátých let. Využívání propan butanu pro pohon motorových vozidel má však ještě starší historii, byť zpočátku nešlo o využívání masové.
V posledních desetiletích se však zkapalněný propan butan stal pod zkratkou LPG oprávněně palivem skutečně populárním. Využití nalézá v zážehových motorech osobních automobilů. Někdy jde o původně benzinové, na LPG přestavěné motory. Čím dál častěji jde ale o zážehové motory, které jsou k pohonu na LPG připraveny už od výrobce.
Nízké emise vznikající při spalování LPG si získaly přívlastek ekologicky čisté palivo. Pokud takto hovoříme o zkapalněném ropném plynu LPG, jedná se z hlediska kvality samozřejmě o zcela jinou jakost, než jakou má propan-butan v bombách na vaření. Propanbutanové bomby používané při kempování (nebo jinde) k vaření, obsahují různé nečistoty, kaly i kondenzovanou vodu. Co je únosné na ohřátí oběda, není samozřejmě vhodné pro palivový systém automobilu.
Jestliže se rozhodnete používat k pohonu auta místo benzinu či nafty raději propanbutanový plyn LPG, získáte řadu výhod. I přes dílčí limity a některá specifika provozu vozidel poháněných plynem jsou výhody jízdy na plyn LPG tak jednoznačné, že počet provozovatelů vozidel s pohonem na LPG neustále roste.
Základní statistické údaje o rozšířenosti LPG pro pohon vozidel k 1. 8. 2011:
- Počet vozidel s pohonem LPG na území ČR: cca 200.000
- Počet LPG čerpacích stanic na území ČR: cca 900
- Počet LPG čerpacích stanic na území Evropy: cca 17.500
Výhody pohonu na plyn LPG
- Nízká cena LPG
- Ve srovnání s naftou nebo benzinem je prodejní cena plynového paliva LPG poloviční
(cena 1 litru paliva je poloviční oproti 1 litru běžného Naturalu 95)
- Rychlá návratnost do přestavby motoru (úspora cca 1.000 Kč na ujetých 1.000 kilometrů)
- Firemní vozidla LPG jsou osvobozena od silniční daně.
- Úspornější provoz
- Nezcizitelnost – LPG nelze na rozdíl od nafty či benzinu odcizit
- Interval výměny motorového oleje je delší, protože nedochází k jeho ředění, díky LPG takto ušetříte další výdaje za olej
- Výborné mísení plynu se vzduchem
- Úplné a úsporné spalování bez kouře
- Spalování bez pachu a sazí
- Na svíčkách, pístech a ventilech se neusazuje karbon
- Další výhody LPG
- Nižší hlučnost a větší klid motoru (díky vysokému oktanovému číslu 101–111)
- Dostatečně hustá síť čerpacích stanic LPG v ČR i v celé Evropě
- Ekologičtější provoz z důvodů výše uvedených
Další související informace najdete v článku Propan butan v podobě LPG – Původ a specifika.
Ilustrační foto: abcTuristiky.cz
Omezení a limity aut jezdících na plyn jsou popsány například v článcích:
Je nutné jízdu na LPG kombinovat s jízdou na benzin?
Tak znělo po řadu let jedno z častých pravidel provozu LPG vozidel. Dnes však už neplatí! Smyslem takových rad bylo snížit opotřebení motoru konstruovaného na benzin s vysokým obsahem olova/síry. Benzin prodávaný v posledních letech však obsahuje výrazně menší množství těchto látek. V prodeji je pouze bezolovnatý benzin s nízkým obsahem síry.
Původní představa, že dnešní bezolovnatý benzin zabrání zanášení a rezivění palivové soustavy už proto není pravdivá. Situace je taková, že jak benzinový motor (vlivem nízkého obsahu síry a olova), tak i motor poháněný plynem LPG, CNG (vlivem chybějících maziv obsažených v olovu), potřebují pro udržení dobrého stavu vhodné motorový aditiv. Tato aditiva jsou dnes již – oproti dřívějším letům – běžně k dostání i v České republice.
Dávkovací souprava Flashlube: OchranaMotoru.cz
K prodloužení životnosti motoru slouží aditivní mazivo Flashlube Valve Saver Fluid, které v motoru funguje vysloveně jako náhražka olova. Je určeno jak pro benzinové motory, tak pro motory s pohonem LPG / CNG.
V současnosti prodávaný benzin potřebuje doplnit mazivové prvky z důvodů nízkého poměru olova. LPG ani CNG olovo samozřejmě neobsahují vůbec. Používáním aditivního maziva Flashlube Valve Saver Fluid minimalizujete opotřebovávání ventilových sedel svého vozidla, prodlužujete životnost svého motoru a výrazně snižujete náklady údržbu a provoz auta.
Aplikace aditivního maziva Flashlube do nádrže je snadná. Před tankováním do nádrže prostě nalijete požadovaný objem aditiva. Můžete si také nainstalovat jednoduchý dávkovač aditiv, kterým celému řešení dáte určitý systém. Dávkování aditiva vám pak nezabere téměř žádnou práci a ušetří vám čas.
V případě benzinového motoru je na trhu také vhodný aditiv Flashlube Injector Cleaner, který účinně čistí palivový systém. Má výborné mazací vlastnosti, čímž chrání motor vozidla a jeho provoz udržuje na špičkové úrovni. Používáním aditiva Flashlube Injector Cleaner bude mít vaše auto lepší studené starty, lepší záběr motoru a celkové zlepšení výkonu. Flashlube Injector Cleaner také účinně snižuje riziko zablokovaných vstřikovacích trysek, k čemuž dochází při provozu na bezolovnatý benzin.
Aditiva Flashlube mají za sebou více než třicetiletou úspěšnou historii a těší se značné oblibě ve více než 100 zemích světa. Na webových stránkách oficiálního dovozce je k dispozici celá řada odborných testů motorových maziv, recenzí a bezpečnostních certifikátů. Díky nim si i méně zkušení uživatelé mohou udělat dobrý obrázek o efektivnosti této značky.
Vedle dobré účinnosti patří k milým vlastnostem aditiv Flashlube jejich ekologický charakter, bezpečnost pro skladování i manipulaci (nejsou hořlavá ani výbušná) a cenová přijatelnost (výborný poměr cena : výkon).
Další články v této rubrice
Přečtěte si také další související články:
|