|
Stlačený zemní plyn pro dopravu – Obecný vývoj k březnu 2011
Tisková zpráva České plynárenské unie (ČPU)
Praha 9. března 2011 – Podle studie Asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ČR, čeká stlačený zemní plyn pro dopravu (CNG) velká budoucnost. Podle studie vzroste loňských 10 milionů m3 spotřebovaného CNG u nás na 1,8 miliardy m3 v roce 2030. Ještě pořád jde ve srovnání s objemem prodaných ropných pohonných hmot zhruba o čtvrtinu, ale žádné jiné alternativní palivo podle studie nečeká takový růst.
Ve středu 16. března 2011 tomu bude 5 let, co byla uzavřena v ČR Dobrovolná dohoda mezi plynárenskými společnostmi a státem, směřující k rozšíření zemního plynu jako alternativního paliva v dopravě. Ta vyplynula z Usnesení vlády ČR č. 563 z 11. května 2005, kdy byl schválen „Program podpory alternativních paliv v dopravě – zemní plyn“. Tímto usnesením dala vláda zelenou rozvoji využití zemního plynu v dopravě s cílem nahradit do roku 2020 minimálně 10 procent celkové spotřeby pohonných hmot v dopravě zemním plynem. Usnesení vlády je v souladu s Bílou knihou evropské dopravní politiky.
V letech 1990–2000 stoupal počet CNG vozidel ročně o 20 procent, posledních pět let už v průměru o 30 procent ročně. V tom nemá CNG mezi alternativními palivy žádnou konkurenci. Mezinárodní asociace vozidel na zemní plyn (IANGV) odhaduje, že do roku 2020 by automobily na stlačený zemní plyn (CNG) mohly představovat až 9 procent všech vozidel na světě, na silnicích by se tak během příštích deseti let mělo objevit na 50 milionů nových aut poháněných CNG. Do deseti let by mělo jezdit na světě 65 milionů CNG vozidel.
Stlačený zemní plyn (CNG) patří mezi nejrozšířenější alternativní pohonné hmoty, jeho výhody jsou ekonomické, ekologické, bezpečnostní i strategické. Žádné jiné alternativní palivo, dokonce ani benzin, se nemůže pyšnit takovou všestranností jako zemní plyn.“ Mezi současnými 12 miliony CNG vozidly na silnicích jsou motorky, trojkolky, ještěrky, osobní a dodávková auta, náklaďáky, autobusy, traktory, letištní tahače, popelářské vozy, čistící vozy, rolby na led, lokomotivy a dokonce i stopadesátitunové silniční vlaky.
CNG je dravcem na trhu alternativních paliv a to nejen díky podpoře státu (nulové spotřební a silniční dani) a masivní podpoře plynárenských společností, ale i díky dotacím, které EU poskytuje na CNG autobusy pro městskou a příměstskou dopravu“, říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie. Exponenciálně roste počet vozů, které CNG palivo používají. Nelze přehlédnout, že se během období ekonomického propadu zrodil právě větší zájem o alternativní vozidla, jejich úspornost je evidentní. Trend většího zájmu pokračuje i nyní, kdy cena ropy je na svém maximu od října 2008 – v současné době dosahuje cena za barel již 116 USD.
Vývoj CNG v ČR, v Evropě a ve světě v letech 2005-2011 v číslech
|
konec roku 2005 |
začátek roku 2011 |
nárůst |
Počet CNG vozidel ve světě |
4.640.000 |
12.000.000 |
7.360.000 |
Počet CNG vozidel v Evropě |
556.645 |
1.400.000 |
843.355 |
Počet CNG vozidel v ČR |
390 |
2.700 |
2.310 |
Počet CNG autobusů ve světě |
125.048 |
400.700 |
275.652 |
Počet CNG autobusů v Evropě |
90.232 |
145.000 |
54.768 |
Počet CNG autobusů v ČR |
90 |
306 |
216 |
Podpora CNG busů plynárenskými společnostmi |
0 |
202 |
202 |
Počet CNG stanic ve světě |
8.965 |
17.755 |
8.790 |
Počet CNG stanic v Evropě |
2.031 |
3.570 |
1.539 |
Počet CNG stanic v ČR |
9 |
33 |
24 |
Spotřeba CNG 2010 ve světě (m3) |
10.003.016.004 |
40.000.000.000 |
29.996.983.996 |
Spotřeba CNG 2010 v ČR (m3) |
3.010.000 |
10.058.000 |
7.048.000 |
Obr. výše: Nárůst počtu CNG vozidel ve světě
Obr. výše: Nárůst počtu CNG vozidel v Evropě
Nejvíce vozidel v Evropě jezdí v Itálii – 730 tisíc, dále pak Ukrajina 200 tisíc, v Německu 90 tisíc, Bulharsku 60 tisíc.
Pokračování zprávy o stavu prodeje CNG pro dopravu najdete v článku Stlačený zemní plyn pro dopravu – Vývoj v ČR k březnu 2011.
|